Hur du får ditt barn att sova hela nätter och att natta sig själv – tips från sömnterapeuten

Det tog 8 nätter sen sov Ludwig för första gången i sitt liv en hel natt utan att vakna en endaste gång, mellan 19:30-07:00! Förstår ni känslan när detta väl inträffade? Vi hade alltså vaknat i snitt 3-5 gånger per natt sedan han föddes och tröttheten blev alldeles för påfrestande efter att vi båda börjat jobba så vi var beredda på att ta till vad som helst för att få styr på sömnen. När en kollega till Calle berättade att de hade haft samma problem med sömnen och att de slutligen hade tagit in en sömnterapeut innan deras barn slutligen började sova hela nätter väcktes tanken även hos oss. Vi var beredda på att anlita någon för att hjälpa oss! Nu gjorde vi aldrig det för den här kollegan var så snäll och skrev ner allting i ett mejl till Calle och vi följde  dessa tipsen till punkt och pricka och förvånansvärt snabbt ändrade Ludwig sitt beteende och successivt har det lett till att han dels ”nattar sig själv” och nu även sover hela nätter i sin säng utan att varken dricka eller behöva närheten som vi tidigare trodde var orsaken till hans sömnsvårigheter.

Tidigare nattade vi alltid Ludwig i vår säng, han vägrade att somna i sin säng eller om vi inte låg nära och det kunde ta upp emot en timme innan han slutligen sov och då bar vi in honom i hans egna säng. Vi smög ner för trappen och i princip varje kväll vaknade han säkert tre gånger innan vi ens själva hade gått och lagt oss, ibland räckte det att stoppa in nappen så somnade han om men många gånger var han inte nöjd förrän han fick ersättning (eller vatten när vi väl hade plockat bort ersättningen). Detta fortsatte sedan under nätterna och när vi sprungit in till honom ett par gånger och försökt att natta honom orkade vi helt enkelt inte mer och bar in honom till oss så att han fick sova mellan oss, såklart väldigt mysigt att ha honom nära men man sover ju sååå dåligt eftersom han konstant rör på sig, vaknar till och gnyr, sparkar en i huvudet och ja ni som har barn vet hur det är. I slutet drack han säkert vatten 3 gånger per natt vilket givetvis genererade överfyllda blöjor så vi fick till och med byta blöja en gång per natt.

Till er som känner igen er på ovan, läs dessa tipsen och testa dem till punkt och pricka! Det är sååå värt det!

  1. Gröt till kvällsmat strax innan 19
  2. Säg godnatt till mamma/pappa
  3. Byt om till pyjamas, borstar tänderna, ge lite vatten från en mugg så att han inte är törstig (vi fick helt utesluta nappflaska för att han skulle sluta med att äta på natten)
  4. Gå in på hans rum, lägg honom i sängen (detta protesterade Ludwig högljutt mot i början), ge honom en snutte/nalle/napp.
  5. Läs en saga/sjung en sång (jag nynnar alltid på ”Bä bä vita lamm” ett par gånger)
  6. Säg ”nu är det dags att sova, mamma älskar dig, vi ses imorgon” och lämna rummet.
  7. Han/hon kommer förmodligen att stå upp innan du ens har hunnit lämna rummet, skriker och gråter hysteriskt. Det gjorde Ludwig.
  8. Vänta i några sekunder innan du går in och tröstar honom och säger exakt samma mening igen. (lyft inte upp honom ur sängen utan lägg bara honom ner på kudden, ge honom snuttefilten/nallen/nappen. Sömnterapeuten rekommenderar att du är inne på rummet i 10-20 sekunder sen ska du lämna rummet igen. Behåll lugnet varje gång du går in på rummet, om han märker att du är osäker så kommer han känna av det och bli ännu mer orolig.
  9. Du kommer få gå in till honom flera gånger (vänta 5-10 min från det att du har lämnat rummet innan du går in igen) och då upprepar du samma procedur, du lägger honom på kudden, ger honom snuttefilten/nallen/nappen och säger samma mening ”nu är det dags att sova, mamma älskar dig, vi ses imorgon” och lämnar sedan rummet. Till slut kommer han att somna av ren utmattning (det tog en timme för oss). Det var såklart jätte jobbigt att höra honom så förkrossad men i denna åldern förstår han att vi inte har övergivit honom och han hör ju oss hela tiden (man ska ha tv:n på i bakgrunden och prata som vanligt så att han hör att man är där), men han är såklart upprörd eftersom han är van vid att vi servar honom med allt han vill ha som tex vatten, ta in honom till vår säng, vagga honom etc.
  10. Ludwig vaknade efter ett par timmar och skrek och grät. Då ska man vänta 5-10 min innan man går in så att man ger honom en chans att trösta sig själv, sedan går man in och säger samma mening och ger honom snutten/nallen/nappen. Vi la dessutom flera nappar runtomkring så att han enkelt fick tag på en napp när han blev ledsen.
  11. Första natten höll detta på i flera omgångar men redan efter första natten somnade han om snabbare för varje gång vi var inne hos honom. Enligt sömnterapeuten är vattendrickande mer en vana än att han faktiskt är törstig så länge han dricker normalt under dagarna. Givetvis kan det ju vara så att han är törstig men då ska man plocka upp honom ur sängen och tex ge honom vatten ur en mugg inne på toaletten. På så vis blir det ingen ”bekvämlighetsvana” och till slut kommer han bara säga ifrån när han verkligen vill ha vatten för att han är törstig.
  12. Ludwig fortsatte att protestera när vi skulle lägga honom men redan andra/tredje kvällen somnade han redan efter andra gången vi varit inne hos honom. Han vaknade ett par gånger per natt men somnade sedan om snabbt och vissa gånger somnade han om av sig själv utan att vi behövde gå in till honom.
  13. Det tog 8 dagar innan Ludwig sov en hel natt utan att vakna en endaste gång, då sov han från 19:30-07:00 Förstår ni känslan?!!

Nu somnar han oftast av sig själv efter att vi har lagt honom i sängen, någon enstaka gång protesterar han och börjar gnälla och då går vi in och upprepar samma mening och det behöver vi bara göra ett par gånger sen har han somnat av sig själv och sover hela nätterna. Ibland hör vi hur han skriker till när han vaknar på natten men det tar inte många sekunder innan han fått tag i en napp och somnat om utan att vi behöver gå in till honom. Det gäller verkligen att vara konsekvent och följa fasta rutiner, vi tyckte att vi hade rutiner tidigare men det går ju inte att jämföra med hur vi gör nu och det är förmodligen det barnet behöver. Jag kan verkligen rekommendera er att testa dessa stegen, det är så skönt att slippa både nattningen som kunde ta en hel kväll men framförallt att slippa gå upp så många gånger per natt och faktiskt få lite sömn själv. Vi har helt uteslutit att ta in honom till oss i sängen vilket kan vara frestande om han tex vaknar klockan sex en helg, då får man gå upp och sätta sig i soffan istället för annars är det lätt att han vänjer sig vid att vi tar in honom till oss.

Lycka till!!

 

One comment on “Hur du får ditt barn att sova hela nätter och att natta sig själv – tips från sömnterapeuten

  1. Tack för att du delar med dig och grattis till sammanhängande sömn 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.