Busy making business

När man åker på affärsresor utomlands är det viktigt att ha kunskap om och respekt för kulturella skillnader, det kan vara så pass viktigt att det i slutändan visar sig vara avgörande när du gör affärer i utlandet. Exempel på kulturella skillnader kan vara hur man hälsar och tilltalar varandra, klädkoder och inte minst förhandlingsprocesser.

När man som vi reser till Italien för affärsmöte bör man bland annat tänka på att italienarna är väldigt ”relations-orienterade” till sättet. Italienarna föredrar att etablera direkta relationer, om än ytliga, så är det viktigt med ömsesidigt förtroende för varandra. Man ska även vara förberedd på att förhandlingarna kan dra ut på tiden och att processen kan gå ganska långsamt fram vilket ofta beror på den rådande hierarkin i landet.

Klädkoden spelar en väldigt viktig roll i den italienska affärskulturen, hur du klär dig kan till och med återspegla din sociala ställning, framgång och kompetens som entreprenör. Milano är en av världens viktigaste centra för mode och italiensk design värderas, respekteras och eftertraktas världen över. Italienarna investerar gärna i välkända designer-varumärken såsom Prada, Marni, Max Mara, Armani och Dolce Gabbana.

I ett affärsmöte förväntas du klä dig formellt och som kvinna bör du klä dig enkelt men elegant, det vanligaste är att bära mörkare färger och dämpade nyanser. En elegant dräkt eller kostym med enkla smycken är ett säkert kort. Jeans och sneakers anses inte lämpligt i affärssammanhang och välputsade skor är en självklarhet för italienarna. Med andra ord bör man alltid sträva efter att sätta ihop en outfit som är både smakfull och elegant.

Min outfit:

Lindas outfit:

Foto: De här underbara bilderna knäppte Martina Hansson av på oss när vi var på Kronovalls Vinslott förra helgen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.