Den bästa födelsedagen i mitt liv…

Igår fyllde jag år, en födelsedag som inte var någon av mina tidigare födelsedagar lik! Vi har haft som tradition att gratulera varandra på morgonen, att smyga upp lite tidigare än födelsedagsbarnet (nu är vi visserligen inga barn, haha) och duka upp frukost (här snackar vi hembakta scones eller nygräddade bananpannkakor) för att sedan komma in och väcka den som fyller år med skönsång och paket. DET kommer förmodligen dröja tills vi återinför, sömn är en bristvara och om det mot förmodan skulle vara så att man lyckas ligga och sova vid sex-/halv sjusnåret när i detta fall maken stiger upp för att gå till jobbet så vill man inte störa sömnen! Nu låg jag såklart inte och sov eftersom Ludwig hade sett till att väcka mig med dunder och brak, just denna morgonen var han på riktigt dåligt humör och skrek och grät och var allmänt jobbig. Maken hade i vanlig ordning förberett en smoothie och hade dessutom i alla hast kastat in en macka i brödrosten (för att göra något utöver det vanliga eftersom jag ändå fyllde år) som jag sedan fick äta kall eftersom det kom ett blöjbyte emellan, haha! Jag fick en hastig puss på munnen och ett ”grattis, vi firar dig lite extra ikväll istället” innan CJ fick rusa till bussen för att inte missa tåget som han brukar ta på morgonen. Misstänker att det dröjer tills vi får de där lugna och mysiga födelsedagsmorgnarna tillbaks…

Hur som helst tog jag och Ludwig tåget över till Köpenhamn efter lunchtid, vi strosade i butiker och mötte sedan upp maken runt fyrasnåret när han kom loss från jobbet. Vi hade framförallt ett syfte med besöket och det var att jag ÄNTLIGEN skulle köpa mig väskan som jag trånat efter sedan i somras och vad är väl mer passande än att göra det på självaste födelsedagen? Jag fick dessutom ett bidrag i födelsedagspresent av mamma & Jocke så det var inte helt och hållet en present från mig själv, tänkte visa er väskan i ett separat inlägg när jag hunnit fotografera den.

Efter besöket på Saint Laurent började vi med ett glas bubbel/öl på en uteservering i anslutning till restaurangen som vi hade bestämt oss för att testa, vi blev dock inte långvariga för precis ALLA satt och rökte omkring oss och vi blev så himla nojiga eftersom cigarettröken drog rakt över Ludwig. Det känns ju int helt bra att han andas in rök när han är så liten! Restaurangen som vi sedan intog middagen på var relativt nyöppnad och det fanns dels en asiatisk del och dels en italiensk del, jag var mest sugen på det sistnämnda så vi bestämde oss för att ge den en chans. Personalen tittade dock lite märkligt på oss när vi kom där med Ludwig (vilket jag i efterhand kan förstå för det var ju ingen barnvänlig restaurang), vi frågade om vi kunde få ett bord där det fanns plats för barnvagnen men det var tydligen helt omöjligt och i Danmark lämnar man vanligen barnvagnarna utanför vilket jag aldrig skulle få för mig att göra för tänk om den blir stulen!! Vi kunde hur som helst se den från vårt bord! Ganska snart började den tomma restaurangen fyllas på med hungriga matgäster och det som till en början verkade vara en lugn fine dining restaurang visade sig förvandlas till en ”förfestliknande” (rent ljudmässigt) disco-dunk restaurang, jag fick fullkomlig panik för ljudnivån var så pass hög att vi nätt och jämnt kunde prata med varandra utan att höja rösten! Vi tömde snabbt våra tallrikar och CJ som precis hade beställt in ett andra glas vin fick svepa det medan jag packade ner Ludwig i vagnen och väntade på honom utanför! Just det, innan vi kom så långt hade Ludwig lagt en rejäl brakade i brallan! Det var så att det verkligen luktade om honom och jag gick snabbt bort till toaletterna för att reka om det fanns  skötbord etc men tji fick jag….där fanns tre toaletter mindre i storleken än vår gästtoalett! Det gick med andra ord inte ens att lägga en bebis på golvet för att byta blöja! Det hela slutade med att vi till slut hittade en handikapptoalett i restaurangen intill och fick byta på Ludwig på golvet….behöver jag nämna att jag var helt slut efter denna kvällen? Hahaha, det var hur som helst den bästa födelsedagen i mitt liv….första födelsedagen med Ludwig utanför magen (förra året höll han på att bakas och hade väl kommit ungefär halvvägs) och den kärlek som han har tillfört i mitt liv är det bästa som har hänt mig.

Det var dessutom en story för sig själv att underhålla honom under hela middagen, han blev sjövild av den höga ljudnivån och började hoppa och höja rösten och gagga och slutligen skrika av rastlöshet! Ser ni förresten de två små söta tänderna som han har i underkäken? Sååå gulliga!